Jak zápis probíhá?
Základním právním předpisem upravující povinnou školní docházku je zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále též jen „školský zákon“).
Řízení o žádosti o přijetí k základnímu vzdělávání se v obecné rovině řídí zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen „správní řád“).
O přijetí dítěte rozhoduje ředitel základní školy ve správním řízení:
Ředitel školy je povinen přednostně přijmout děti s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu (ustanovení § 36 odst. 7 školského zákona).
U dětí, které nemají místo trvalého pobytu v daném školském obvodu, může ředitel školy rozhodnout o nepřijetí nejen z kapacitních důvodů, ale též na základě předem stanovených kritérií.
Fáze 1
Vydávání žádostí
11. 3. 2024 – 3. 4. 2024
Pro zjednodušení administrace zápisů do základních škol zřizovaných statutárním městem Jablonec nad Nisou je využíván jednotný formulář žádosti poskytovaný tímto systémem.
Po vygenerování žádosti získáte jedinečný číselný identifikátor, který zajistí anonymitu dítěte. Je důležité, abyste si tento identifikátor poznamenali pro další případné opravy nebo pro sledování žádosti v průběhu správního řízení. V průběhu zadávání údajů Vám systém nabídne možnost, zda si chcete zadat i heslo. V tomto kroku je možné heslo nezadat a pokračovat ve vyplňování. V případě, že si heslo zvolíte, je nutné si jej také zapamatovat, protože bez jeho znalosti se k údajům zadaných do žádosti již znovu nedostanete.
Žádost pro zápis dítěte do základní školy je možné získat níže uvedenými způsoby v období vydávání žádostí, tj. v rozmezí od 11. 3. 2024 do 3. 4. 2024.
A) Elektronické vydání žádosti
Žádost si generujete na internetové adrese zapisdozs.mestojablonec.cz ve formátu pdf. Stručný návod naleznete ZDE.
Systém Vás provede vyplněním žádosti, kterou je nezbytné v závěru vytisknout.
Nastavení internetového prohlížeče
Pro bezproblémové vydání a tisk žádosti doporučujeme použít internetový prohlížeč (Internet Explorer verze 10 a vyšší, Edge, Firefox, Safari, Chrome a další kompatibilní prohlížeče) ve standardním nastavení. V prohlížeči je třeba mít zapnutý javascript a povolené cookies soubory. Pokud se vydání žádosti nedaří, je třeba využít jiný internetový prohlížeč.
V případě, že nemáte potřebné technické vybavení či přístup k internetu, můžete o pomoc s administrací žádosti požádat zvolenou základní školu nebo oddělení školství, kde rádi pomohou.
B) Na oddělení školství Magistrátu města Jablonec nad Nisou, Mírové náměstí 3100/19, 466 01 Jablonec nad Nisou (budova radnice), kde Vám pomohou s vyplněním:
Bc. Lenka Lipšová, 4. patro, kancelář č. dv. 405, tel. 483 357 278, e-mail: lipsova@mestojablonec.cz
Termíny návštěv je nutné předem domluvit.
C) V základní škole
V základních školách zřizovaných statutárním městem Jablonec nad Nisou s vyplněním žádosti pomůže určený pracovník vybrané základní školy během výše uvedeného období. Předem si prosím domluvte termín návštěvy.
Důležité informace (shrnutí):
Je důležité, aby si zákonný zástupce poznamenal identifikátor pro další případné opravy nebo pro sledování žádosti v průběhu správního řízení.
Opravy a změny v žádosti je možné provádět pouze do doby stanovené k odevzdání žádosti o přijetí do základní školy (do 3. 4. 2024). Pokud si zákonný zástupce vytiskne žádost sám (nejlépe oboustranně), nemusí v této fázi základní školu kontaktovat.
Pro registraci do systému a získání žádosti je nezbytné znát číslo pojištěnce (dítěte), které je uvedeno na průkazu jeho zdravotního pojištění. Občan ČR či jiného státu EU/EHP/Švýcarska vlastní průkaz zdravotního pojištění, na kterém je uvedeno číslo pojištěnce (údaj 6). Dítě, které je cizinec mimo EU/EHP/Švýcarsko, může vlastnit obdobný zelený průkaz, který je vydáván pojištěncům ZP ČR a obsahuje také číslo pojištěnce.
Požádá-li zákonný zástupce o pomoc oddělení školství nebo základní školu, nezapomene si s sebou vzít průkaz pojištěnce (dítěte) a domluvit termín a čas návštěvy.
POZOR - vyplněním žádosti v této aplikaci ještě není přihláška podána. Přihlášku je nutné vytisknout, podepsat a odevzdat některým z povolených způsobů.
Fáze 2
Sběr vyplněných žádostí (ZÁPIS)
čtvrtek 4. 4. 2024
Příjem žádostí bude probíhat dle informací na stránkách příslušné základní školy dne 4. dubna 2024.
Věnujte, prosím, pozornost způsobu podání žádostí včetně doložení všech příloh dle pokynů ZDE .
Informujte se na adrese https://zapisdozs.mestojablonec.cz o počtech volných míst na ZŠ – můžete pak lépe odhadnout šance na přijetí právě Vašeho dítěte.
Podle § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, je možné žádost o přijetí k základnímu vzdělávání doručit následujícími způsoby:
-
do datové schránky školy - každá škola má svou datovou schránku (využít tento způsob může zákonný zástupce, kterému byla datová schránka zřízena jako fyzické osobě nikoli právnické osobě zapsané v obchodním rejstříku),
-
e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem (v případě zaslání prostým e-mailem s přílohami kontaktuje zákonný zástupce školu a dohodne bezodkladně termín osobního podepsání podávané žádosti o přijetí),
-
prostřednictvím provozovatele poštovních služeb tj. "klasickou" poštou,
- osobní podání: dle pokynů jednotlivých škol.
Konkrétní informace ke sběru žádostí určí ředitelé škol.
Dle ustanovení § 37 odst. 1 školského zákona může zákonný zástupce dítěte písemně požádat v době zápisu o odklad povinné školní docházky z důvodu nedostatečné tělesné nebo duševní vyspělosti dítěte. Žádost musí být podložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa.
V případě neúplné žádosti bude zákonný zástupce vyzván k doplnění údajů v termínu stanoveném ředitelem školy.
Fáze 3
Vyhodnocování žádostí
V souladu s ustanovením § 36 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, mají zákonní zástupci možnost využít svého procesního práva vyjádřit se k podkladům rozhodnutí v termínu stanoveném ředitelem školy v budově základní školy, kam jste podali žádost o přijetí, na které jste výše uvedené potvrdili svým podpisem.
Po tomto termínu ředitel rozhodne o přijetí/nepřijetí Vašeho dítěte do zvolené základní školy.
Od určeného data můžete sledovat průběh přijímacího řízení na tomto webovém portálu.
Seznam registračních čísel přijatých žáků bude zveřejněn podle § 183 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, na veřejně přístupném místě dle podmínek příslušné základní školy a na jejím webu. Seznam přijatých žáků pod registračními čísly bude zveřejněn nejpozději dne 30. 4. 2024.
Rozhodnutí o nepřijetí dítěte k základnímu vzdělávání bude předáno nebo zasláno na uvedenou adresu v žádosti o přijetí k základnímu vzdělávání do vlastních rukou zákonného zástupce.
Proti rozhodnutí o nepřijetí lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů od jeho doručení. Odvolání se podává ke krajskému úřadu Libereckého kraje prostřednictvím základní školy, která rozhodnutí vydala.
O přijetí žáků do základních škol rozhoduje ředitel(ka) základní školy v přijímacím řízení, které končí uplynutím lhůt stanovených správním řádem. Případná nově vzniklá místa se obsazují v souladu se školským zákonem.